الاهداف:

اهداف كلية الطب جامعه ذي قار تتلخص بتغطية المحاور التالية :

(1)محور المنهاج الدراسي .

- تطوير وتحديث البرامج و المقررات الدراسية التي تقدمها الكلية بما يتناسب و:

ا- المتطلبات العلمية المعاصرة من خلال مواكبه انظمه التعليم النظرية والعملية والمختبرية الجديدة

ب- تلبية الاحتياجات الصحية والتنموية لمحافظة ذي قار بشكل خاص والمجتمع العراقي بشكل عام بما ينسجم ومبادئ الاخلاق الطبية

ج- التركيز على مبدأ ان يكون الطالب محور التعليم من ناحيه الدراسة التفاعلية ّ,وتحفيز التفكير التحليلي ,وتعزيز مهارات التعليم المستقبلية بعد التخرج من قبل الطالب نفسه والجهة المستفيدة من خدماته

د- تأهيل الطالب مستقبلاً لعمل في المستشفيات العامة, ومستشفيات الريف ومراكز الرعاية الصحية الأولية .

ه-تعريف الطالب بمشاكل الصحة الرئيسية ,مبادئ تعزيز صحه المجتمع ,الامراض الانتقالية والوقاية منها على المستوى الشخصي والمجتمعي

 

(2)محور تقييم الطالب

-نعمل على ان يكون تقييم الطالب وفق المعايير التالية

ا-مطابق لأهداف المنهج الدراسي

ب- مطابق لمعايير التقييم التجميعي والتكويني

ج- تحفيز عمليه التقييم المستمر

د- مبني على معيار مهارات الاتصال والسلوك المهني تجاه المرضى وغيرهم من اعضاء فريق الرعاية الصحية

 

(3)محور تقييم البرنامج

-نعتمد على اراء الهيئة التدريسية والطلبة الممثلين للمراحل في تقييم مكون من مكونات المنهج الدراسي وبشكل منتظم

- مراجعه نتائج الامتحانات كأساس معياري لمراقبه المنهج الدراسي .

- الاعتماد على ردود الافعال المستقبلية للطلبة الخريجين لتقييم ادائهم من خلال استبيانات للخريجين انفسهم والجهات الصحية المستفيدة من خدماتهم

 

(4)محور الطلبة:

ا- الالتزام بالمعايير العراقية لقبول الطلبة وبما يتناسب والطاقة الاستيعابية للكلية وتوفر الكوادر التدريسية

ب- تقديم خدمات دعم للطلاب وتشمل

 - الحصول على الخدمات المشورة من قبل موظفين ذوي خبرة .

 - الحصول على الخدمات الطبية وخدمات التلقيح للأمراض المعدية

 - تقديم خدمات التنمية الشخصية والمهنية للطلاب من خلال تشجيع النشاطات اللاصفية.

 

(5)محور الموظفين:

ا- العمل على استكمال النقص في الهياكل التعليمية وذلك للوصول الى النسب المعيارية مقارنةً لحجم الطلبة

ب- التركيز على مؤهلات التوظيف والترقية لأعضاء الهيئة التدريسية

ج- توطيد العلاقة بين العلوم الأساسية والسريرية والكلية والمستشفى من خلال عقد الندوات المشتركة واشراك كوادر الصحة في التدريس والبحوث المشتركة.

(6)محور المصادر التعليمية:

أ- الموارد المادية :توفير الاموال اللازمة وحسب الميزانية المخصصة بتوسعه القاعات الدراسية وتوفير مستلزمات المختبرات و الوسائل التعليمية الحديثة لمواكبة التقدم الحاصل في العالم في مجال التعليم

ب- الموارد التعليمية:

1-    تطوير المكتبة الورقية والمكتبة الافتراضية وتوفير المصادر وتنويعها بما يخدم العملية التعليمية والبحثية

2-    تطوير وحده الموارد التعليمية من خلال تهيئه المختبرات والوسائل السمعية والنظرية والربط الالكتروني .

 

ج- البيئة التعليمية السريرية

 1- تهيئة المراكز والمستشفيات بما يواكب التوسع في مجال قبول الطلبة ومتوافق مع النسب الرسمية لعدد اسرة المرضى مقارنه بحجم الطلاب المتدربين وبالتعاون مع دائرة الصحة والمستشفيات والمراكز المعنية بالتدريب

2-تهيئة مكتبات المستشفيات التعليمية وتطويراها بالتعاون مع الجهات المعنية .

 

د- البيئة الترفيهية للطلبة : السعي لتوفير اماكن للدراسة والترفيه والرياضة بما يضمن مناخ جيد للطالب .

 

(7) محور القيادة والإدارة:

ا- توفير الموارد اللازمة لإدامة عمل المؤسسة التعليمية بكافه فروعها .

ب-ايجاد طرق فعاله للتنسيق الكامل بين الكادر الطبي الاكاديمي  العامل في المستشفيات والمؤسسات الصحية الاخرى بما يؤدي الى التكامل مع ادارات هذه المؤسسات لتطوير الخدمات المقدمة .

ج- ايجاد طرق فعاله للترابط بين الكلية والممارسين الطبيين ومتخصصي الصحة  المتعاونين ومقدمي الصحة المجتمعية

د- تزويد الجهات المعنية بجدول منظم ومحدث يتناول العلاقة مع الجامعة

 

 

(8)محور البحوث

ا- وضع خطة زمنية في الكلية تساهم فيها جميع الاقسام والتخصصات

ب- تحديث مجلة الكلية وفق المعايير العراقية والدولية للنشر .

ج- تشجيع النشر الدولي لأعضاء الهيئة التدريسية .

د- توفير الفرص للطلبة للمشاركة بالنشاطات البحثية

 

(9) محور التطوير المهني المستمر

 

ا- كتابة خطة موسعة للتعليم المهني((CPD والتعليم الطبي المستمر(CME) .

ب- التأكيد بان الكلية تشارك بشكل فعال في التطوير المهني المستمر من خلال الندوات وورش العمل والمؤتمرات .

 

 

 

 

:Objectives

 

Objectives of the College of Medicine- University of Thiqar summarized to  cover the following fields

 

(1) the curriculum

 

Developing and updating programs and courses offered by the College in proportion to 

 

A - Contemporary scientific requirements through the follow up of the new systems of theoretical and practical teaching and laboratory

 

B - meet the health and development needs of the province of Thiqar in particular and the Iraqi society in general in accordance with the principles of medical ethics

 

C - Focus on the principle of student- centered education in terms of interactive study, stimulate analytical thinking, foster life-long learning and assess them by the student himself and the recipient of his services

 

D- To qualify the student for future work in public hospitals, rural hospitals and primary health care centers

 

(E) The  students must aware  of the major health problems, principles of community health promotion, and communicable diseases and preventative method at the personal and community level

 

 

 

                                                                                   (2) student evaluation

 

Evaluation of  the student according to the following criteria

 

A - identical to the objectives of the curriculum

 

B-Conform to the standards of evaluation and synthesis

 

C- To stimulate continuous evaluation

 

D- Based on the standard of communication skills and professional behavior towards patients and other members of the health care team

 

(3) program evaluation

 

- we depend on representative student as well as  faculty opinions must be obtained regularly for each component of curriculum and evaluated by appropriate committee 

 

- Review the results of the examinations as a standard basis for monitoring the curriculum

 

- Dependence on the future reactions of graduate students to evaluate their performance through questionnaires for graduates themselves and the health authorities benefiting from their services

 

 

 

(4)  students

 

A - Adherent to Iraqi regulations of admission policies with the absorptive capacity of the College and the availability of teaching staff

 

B-Provide student support services

 

-access to counseling services with well trained staff

 

- Access to medical services and vaccination services for infectious diseases

 

- Providing personal and professional development services to students by encouraging extra-curricular activities

 

 

 

(5) Staff

 

A - To complete the lack of educational structures in order to reach the standard ratios compared to the size of students

 

B - Focus on the qualifications of recruitment and promotion of academic staff

 

C- To strengthen the relationship between basic and clinical sciences and between collage and hospital through holding seminars and involving health staff in teaching and research

 

D- training support and development involved all teachers and staff and also include teachers employed by hospitals and primary health cernters

 

 

 

(6)  educational resources

 

A-Physical Resources: To provide the necessary funds according to the budget allocated to expand the classrooms and provide the requirements of laboratories and modern educational means to keep up with the progress in the world in the field of education

 

B-Educational resources

 

1- Developing the paper library and virtual library and providing sources and diversifying them to serve the educational and research process

 

2 - Develop the unit of educational resources by the preparation of skill laboratories audio- visual aids and electronic network facilities

 

 

 

C - The clinical learning environment

 

 1 - the establishment of centers and hospitals in line with the expansion in the field of acceptance of students and corresponds to the official ratios of the number of bed of patients compared to the size of students trainees and with collaboration with the Department of Health and hospitals and training centers

 

2. Preparing and developing educational hospital libraries in cooperation with the concerned authorities

 

D. students welfare facilities must be provided for student study, sports and recreation

 

 

 

(7)  governance and administration of the medical college 

 

 A-Provide the necessary resources to sustain the work of the educational institution in all its branches

 

B - Find effective ways to fully coordinate between the academic medical staff working in hospitals and other health institutions, leading to integration with the departments of these institutions to develop the services provided

 

C. To find effective methods for interrelationship between the college, medical practitioners, cooperative health professionals and community health providers

 

D. To provide the concerned bodies with a structured and updated schedule that deals with the relationship with the university

 

 

 

(8) Research

 

A- Setting a time plan in the college in which all departments and specializations contribute

 

B- Updating the college journal according to Iraqi and international standards for publishing

 

C - Encouraging the international publishing of faculty members

 

D- Provide opportunities for students to participate in research activities

 

 

 

(9)  continuous professional development

 

 

 

A - The College writes a plan on (CME) and (CPD) known to the faculty and staff

 

B – ensures that faculty is participating actively in (CPD) through regular symposims, workshops and confirences

 

 

 

Copyright © 2014 جميع الحقوق محفوظة ® موقع كلية الطب / جامعة ذي قار © ™ Powered by